Vi driver in din skuld helt utan kostnad för dig - svar inom 14 dagar!

Har du problem med sena betalningar? Låt oss lösa det!
Vi hjälper ditt företag att säkerställa snabb och smidig betalning utan att äventyra era kundrelationer.
Med vår effektiva och professionella hantering av inkassoprocessen kan du känna dig trygg – dessutom tillkommer inga kostnader för dig. Våra tjänster finansieras helt genom de lagstadgade avgifter vi tar ut från din kund vid indrivning av skulden.
Låt oss hjälpa dig att driva in din skuld idag!

❞ Vi hade problem med en leverantör som inte slutförde ett arbete men Visia Inkasso AB hjälpte oss hela vägen till att få tillbaka pengarna.❞  – Adam hos Testamera AB

❞ Som redovisningsekonom så förstår jag innebörden med god likviditet. Våra kunder är mycket nöjda med Visia Inkasso AB och hjälpen ökar deras likviditet.❞  – Oskar från Balansekonomi i Småland AB

❞ Jag hade en tvist angående en obetald kund. Visia gav sig inte och fick in pengarna tillslut.❞  – Adam från Indebiti AB

Vår Process För Företag

  • Steg 1 - Faktura

    Inkasso för företag börjar med att ni skickar er faktura till kunden och förhoppningsvis så får ni betalt. Får ni inte betalt så kontaktar ni oss.

  • Steg 2 - Inkassokrav

    I fall er kund inte visar betalvilja så aktiverar ni vår inkassotjänst och skickar den förfallna fakturan till oss. Vi tar över ärendet och ett inkassokrav ställt mot er kund.

  • Steg 3 - Inkassokrav 2 (Final notice)

    Vi skickar ut ett andra inkassokrav om det första utgår. Finns det ingen respons från kunden gör vi en bedömning av företagets betalningsförmåga. Sedan kontaktar vi er med en rekommendation om vidare process.

  • Steg 4 - Kronofogden

    En dialog med företaget är viktigt och om betalning inte inkommer är det viktigt att få skulden fastställd. I det här skedet är det i stort sett alltid ett måste att skicka ett betalningsföreläggande till Kronofogden. Vår inkassotjänst tar hand om det.

  • Steg 5 - Verkställighet

    När utslag meddelats är skulden fastställd och vi kan vända oss till Kronofogden för att mäta ut tillgångar. Om gäldenär saknar utmätningsbara tillgångar lägger vi ärendet på efterbevakning och vi står för samtliga utgifter.

  • Steg 6 - Tingsrätten

    Om gäldenär bestrider inkassokraven, betalningsföreläggande eller inte blir delgiven hjälper vi dig med stämningsansökan och företräder er i tingsrätten. Vi gör det lättare att driva företag för dig.

Inkasso För Företag - Utan Avgifter

Med vår långa erfarenhet och djupa förståelse för inkassobranschen hjälper vi företag, stora som små, att få betalt snabbt och enkelt. Som auktoriserad inkassobyrå erbjuder vi tjänster utan dyra årsavgifter eller extra kostnader per ärende. När vi lyckas driva in dina pengar får du hela kapitalbeloppet, medan vi tar hand om ränta och lagstadgade avgifter.
Vad får du som kund?
  • Enkel klientinloggning med full överblick över alla dina ärenden.
  • Vår unika indrivningslösning som vi anpassar efter just dina behov.
  • Utlandsinkasso inom EU till fasta priser och provisioner.
Vi jobbar hårt för att du ska få betalt – för vi tjänar bara pengar när du gör det!
Sluta låta obetalda fakturor bromsa ditt företag. Skicka in dina uppgifter så ringer vi upp dig och går igenom er situation för att hitta den bästa lösningen.
Gör betalningsproblemen till vår uppgift – kontakta oss idag!

Vanliga Frågor & Svar För Företag

Ska jag skicka en betalningspåminnelse och ett inkassokrav direkt?

En betalningspåminnelse skickas när en faktura inte blivit betald i tid. Den informerar om att sista dagen för betalning har passerats och kan också inkludera ett nytt förfallodatum eller en varning om att skulden kan komma att skickas vidare till inkasso om den inte regleras.

När det gäller inkassokrav, så innebär de oftast en form av påtryckning. Vanligtvis varnar den som vill ha betalt med att vidta rättsliga steg, som att ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden, om inte skulden betalas.

Inkassolagen ger riktlinjer för hur ett inkassokrav ska se ut för att göra det enklare för den skuldsatte att förstå och hantera kravet. Kravet ska tydligt visa vem som kräver pengarna och på vilken grund. Detaljer som beloppet, hur räntan har beräknats och andra avgifter måste vara klart specificerade.

Finns någon gräns hur små belopp som kan kravställas?

Det finns ingen begränsning, det blir mer en fråga om att göra det ekonomiskt försvarbart med gällande tid och kringkostnader. 

Är det skillnad på inkasso och krav till företag?

Kravet i sig skiljer sig inte när det skickas till företag. Anser du att kravet är riktigt bör du betala skulden, inklusive ränta och inkassokostnad, inom den tid som anges i inkassokravet.

Det kom ingen betalningspåminnelse innan inkassokravet. Är det korrekt?

Ja, i de flesta fall finns det ingen skyldighet att skicka en betalningspåminnelse innan ett inkassokrav. Trots detta väljer många borgenärer att först skicka en påminnelse.

Vi fick ett inkassokrav trots en bestridan av fakturan. Får man göra så?

Datainspektionen anser att inkassobolag i allmänhet får skicka ett inkassokrav även om gäldenären tidigare har invänt mot fordran. Om invändningen däremot ger sannolika skäl att fordran inte är lagligen grundad eller verkar obefogad, bör inget inkassokrav skickas.

När preskriberas en fordran?

Preskription innebär att borgenären förlorar rätten att kräva in fordran/skulden.

Huvudregeln är att en fordran preskriberas tio år efter tillkomsten. En fordran mot en konsument preskriberas dock redan tre år efter tillkomsten. Detta gäller om preskriptionen inte avbryts innan tiden har löpt ut.

Preskription avbryts genom att gäldenären får ett skriftligt krav eller påminnelse om fordringen. Den avbryts också om borgenären åberopar fordringen gentemot gäldenären vid domstol eller hos Kronofogdemyndigheten. Preskriptionen avbryts vidare om gäldenären på något sätt erkänner fordringen, till exempel genom att betala en del av den.

När preskriptionen avbryts börjar preskriptionstiden att löpa på nytt.

Tvister om huruvida en fordran har preskriberats eller inte avgörs av allmän domstol. Datainspektionen har ingen möjlighet att bistå vid eller avgöra sådana tvister.

Hitta du inget svar?

Ange din fråga nedan så återkommer vi inom kort.

    Kontaktuppgifter

    Har du några frågor om våra tjänster? Då får du gärna kontakta oss så vi kan hjälpa dig. Nedan hittar du våra kontaktuppgifter och öppettider.

    010 - 10 25 800

    Info@visia.se

    Måndag - Fredag 10:00 - 15:00

    Brahegatan 10, 114 37 Stockholm